Dalam islam kepimpinan amat perlu dalam membina dan membangunkan
sesebuah organisasi atau persatuan. Gagal atau berjayanya sesebuah
organisasi itu banyak ditentukan oleh ciri-ciri dan gaya pemimpin
organisasi berkenaan. Firman Allah swt :
يدَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَـكَ خَلِيفَةً فِى الاٌّرْضِ
فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلاَ تَتَّبِعِ الْهَوَى
فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ
اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدُ بِمَا نَسُواْ يَوْمَ الْحِسَابِ
Bermaksud, “Hai Daud!Sesungguhnya kami menjadikan kamu (penguasa)
di muka bumi, maka berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan
adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsumu, kerana ia akan
menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat
dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat, kerana mereka melupakan
hari perhitungan”. (Surah Shaad ayat 26.)
Kepimpinan dalam Islam merupakan amanah yang mesti dilaksanakan untuk
memastikan kesinambungan risalah yang dibawa oleh Rasulullah SAW.
Perkara ini pernah ditegaskan oleh Rasulullah SAW kepada para sahabat RA
ketika Abu Zar Al Ghaffari meminta jawatan, baginda SAW menjawab: "
Wahai Abu Zar..sesungguhnya ini amanah, engkau amat lemah, apabila
engkau tidak menunaikan haknya ia akan memberikan penghinaan kepadamu di
akhirat nanti.." (maksud Hadis).
Tindakan Saidina Abu Bakar apabila mendepani kewafatan Rasulullah
SAW, tindakan utama yang dilakukan oleh beliau sebelum menguruskan
jenazah baginda SAW ialah bermesyuarat untuk memilih Khalifah sebagai
pengganti Rasulullah SAW.
PENGERTIAN KEPIMPINAN
Kepimpinan adalah sejenis hubungan perilaku manusia,pengaruh, daya
tindakan serta penghalangnya kearah matlamat yang tertentu dengan cara
yang boleh menjamin kepatuhan, kepercayaan dan penghormatan. Hakikatnya kepimpinan dalam islam adalah merealisasikan khilafah di muka bumi, demi mewujudkan kebaikan dan prosses pembersihan sesebuah organisasi. Sebagaimana firman Allah swt :
فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا
شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِى أَنفُسِهِمْ حَرَجاً مِّمَّا
قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيماً
Bermaksud, “maka demi tuhanmu, mereka pada hakikatnya tidak
beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim dalam perkara yang mereka
perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa keberatan dalam hati mereka
terhadap keputusan yang kamu berikan, dan mereka menerima sepenuhnya.”( Surah an-Nisaa’ ayat 65.)
Nabi s.a.w. memerintahkan kepimpinan walau di dalam kumpulan yang sedikit jumlahnya. Sebagaimana sabda Nabi s.a.w.
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَإِذَا خَرَجَ ثَلَاثَةٌ فِي
سَفَرٍ فَلْيُؤَمِّرُوا أَحَدَهُم
Maksudnya, “ jika tiga orang keluar dalam satu perjalanan, maka hendaklah mereka memilih salah satu diantaranya sebagai pemimpin. (HR.Abu Daud).
GELARAN PEMIMPIN
1. Al-Khalifah
2. Waliyul’amr
3. Al Imam
4. Al Sultan
5. Al Malik
6. Amirul Mukminin
SYARAT-SYARAT KEPIMPINAN DALAM ISLAM
Pemimpin yang berkesan dalam sesebuah organisasi adalah pemimpin
yang bersifat terbuka, menerima pandangan orang bawahan, sentiasa
mendapatkan maklumat yang benar dan tepat bagi melaksanakan sesuatu
tindakan, berkemahiran, bertanggungjawab dan sntiasa mewujudkan suasana
yang selesa dalam organisasi.
Islam telah meletakkan syarat-syarat kepimpinan untuk
menjamin Kejayaan sesebuah negara dan kerajaan sekaligus mempermodelkan
Islam dalam kepimpinan dan pemerintahan, antaranya ialah,
Pertama: Muslim (Islam), ‘akil baligh dan lelaki
Firman Allah SWT:
يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ
الْيَهُودَ وَالنَّصَـرَى أَوْلِيَآءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ وَمَن
يَتَوَلَّهُمْ مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لاَ يَهْدِى
الْقَوْمَ الظَّـلِمِينَ - فَتَرَى الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ
يُسَـرِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أَن تُصِيبَنَا دَآئِرَةٌ فَعَسَى
اللَّهُ أَن يَأْتِىَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ
فَيُصْبِحُواْ عَلَى مَآ أَسَرُّواْ فِى أَنفُسِهِمْ نَـدِمِينَ
Yang bermaksud :” Hai orang-orang yang beriman,
janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi
pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian
yang lain. barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin,
Maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya
Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim. Maka kamu
akan melihat orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya (orang-orang
munafik) bersegera mendekati mereka (Yahudi dan Nasrani), seraya
berkata: "Kami takut akan mendapat bencana". Mudah-mudahan Allah akan
mendatangkan kemenangan (kepada Rasul-Nya), atau sesuatu keputusan dari
sisi-Nya. Maka kerana itu, mereka menjadi menyesal terhadap apa yang
mereka rahasiakan dalam diri mereka”. Surah al-maaidah ayat 51dan52.(1)
Ayat di atas menjelaskan kerjasama dalam gerakan islam dengan
orang-orang kafir di atas dasar politik akan menjauhkan lagi orang-orang
Islam daripada mereka. Ini kerana, Islam mengharamkan sebarang jenis
ketaatan (wala’) kepada ahli kitab yang mempunyai akidah yang hampir
sama dengan Islam, apatah lagi wala’ kepada orang-orang kafir yang
akidah mereka langsung tidak mempunyai persamaan dengan akidah Islam.
Kedua: Adil
Seorang pemimpin mestilah tidak fasik seperti tidak meninggalkan
solat, beramal dengan segala amalan yang di ketahui selagi mana amalan
tersebut tidak menyalahi kata-kata dan perbuatan serta tidak menyalahi
landasan islam.
Firman Allah swt,
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإْحْسَانِ وَإِيتَآءِ
ذِى الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْى
يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
Bermaksud, “sesungguhnya Allah memerintahkan kamu berlaku adil
dan berbuat kebajikan, member kepada kaum kerabat, dan Allah melarang
perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberimu pengajaran
agar kamu dapat mengambil pelajaran”.( Surah an-Nahl ayat 90.)
Ketiga: Berilmu.
Seorang pemimpin mestilah mengetahui perkara-perkara yang berkaitan
dengan fardhu ‘ain dan fardhu kifayah sehingga dapat membezakan diantara
yang ma’aruf dan yang mungkar serta mengetahui perkara-perkara yang
berkaitan dengan pimpinan. Al- Imam Al Ghazali berkata : "sesungguhnya
Islam yg diperjuangkan atas landasan kejahilan akan lebih memudharatkan
berbanding serangan musuh Islam. Malangnya kebanyakan pendukung Islam
adalah dari kalangan orang-orang jahil.”
Keempat: Mempunyai kuasa dan kemampuan
Bermaksud boleh bertindak bagi menyelesaikan sesuatu urusan atau
masalah yang berlaku samada melalui tenaga, perkataan,tulisan atau
fikiran dalam segala aspek.
Kelima: Beradab mengikut akhlak islam
Seseorang pemimpin mestilah mampu memberi contoh tauladan mengikut
akhlak islam kepada diri dan orang di bawah pimpinanya. Selain itu, di
dalam dirinya mestilah mengandungi sifat ikhlas, jujur, tidak angkuh,
ria dan sebagainya malah seorang pimpinan haruslah mempunyai sifat-sifat
yang terpuji dan jauh dari sifat-sifat yang terkeji.
Firman Allah swt :
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ
لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآَخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ
كَثِيرًا
Bermaksud, “Sesungguhnya telah adaa pada (diri) Rasulullah itu
suri teladan yang baik begaimu, (iaitu) bagi orang yang mengharap
(rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut
Allah” (Surah Al-Ahzab: Ayat 21)
Keenam: Sempurna pancaindera dan sihat tubuh badan
Firman Allah swt.
لَّيْسَ عَلَى الضُّعَفَآءِ وَلاَ عَلَى الْمَرْضَى وَلاَ عَلَى
الَّذِينَ لاَ يَجِدُونَ مَا يُنفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُواْ لِلَّهِ
وَرَسُولِهِ
Maksudnya, "tiada dosa(lantaran tidak pergi
berjihad)atas orang2 yang lemah, sakit dan orang2 yang tidak memperolehi
apa yang akan mereka nafkahka, apabila mereka berlaku ikhlas kepada
Allah dan Rasulnya" (surah al-Maidah ayat 91.)
AKHLAK DAN SIFAT YANG PERLU ADA PADA DIRI PIMPINAN
Model kepimpinan melalui teladan yang dipamerkan oleh Rasulullah SAW
dan para sahabat baginda SAW dengan meletakkan dunia ditangan mereka dan
meletakkan akhirat di hati mereka adalah asas penolakan pengaruh
materialis, sekularis, liberalis, paragmatis dan semua unsur luar yang
mencemarkan kesucian Aqidah dan pegangan Umat Islam. Maka islam telah
menggariskan akhlak dan sifat-sifat yang perlu ada dalam diri setiap pimpinan.
Antaranya :
1. Seorang pimpinan mestilah sentiasa mengharapkan akhirat
dengan ikhlas kerana Allah semata-mata. Mempunyai hati yang bersih, jauh
dari segala penyakit jiwa yang akan meruntuhkan amal dan usahanya
seperti riya’, gila kuasa, cinta pangkat kebesaran dan pengaruh atau
terpedaya dirinya dan lain-lain penyakit jiwa yang merosakkan pimpinan.
2. Mempunyai akal yang kuat, hikmah, cerdik cendiakawan dan arif
bijaksana, berpengalaman, mempunyai pandangan yang tajam, pembacaan
yang luas, mampu mengetahui pelbagai perkara dari berbagai sudut.
3. Mestilah berakhlak dengan sifat “Al-Hilm” (tidak mudah marah), penyantun,pengasih dan lemah lembut.
4. Berani, bermaruah, tidak penakut dan tidak membabi buta.
5. Mempunyai sifat “As-Siddiq” (benar di dalam segala kata-kata, sikap dan perbuatan).
6. Tawadhu’ (merendah diri), tidak membanggakan diri kepada menusia.
7. Mempunyai sifat pemaaf, menahan kemarahan dan ihsan kepada oerang bawahan yang berbuat jahat terhadapnya.
8. Menepati janji dan memenuhi sumpah setia.
9. Mempunyai sifat sabar yang tinggi
10. Bersifat “Al-‘Iffah”(suci hati,jiwa dan amal) dan “Al-Kiram” (bersifat pemurah dan tidak bakhil).
11. Warak dan zuhud
12. Jauh dari sifat “Al-Mannu” (mengungkit) dan memperkatakan kebaikkan diri sendiri.
13. Memelihara perkara-perkara yang dimuliakan Allah (Hurumatillah).
14. Kesejahteraan hati, tidak melayani orang yang mengumpat dan mengadu domba antara sesame manusia.
15. Keazaman, tawakal dan tidak ragu.
16. Bersederhana di dalam segala perkara
17. Menjauhi sikap putus asa
Kesemua akhlak dan sifat-sifat yang di sebutkan tadi perlu dimiliki
oleh setiap pimpinan samada pimpinan persatuan, politik, Negara dan
sebagainya. Mereka berkewajipan untuk menghiasi dirinya dengan sifat-sifat tersebutserta memeliharanya, disamping memelihara akhlak islam secara keseluruhannya yang wajib ke atas setiap muslim.
PENUTUP
Apabila kriteria kepimpinan Islam dijadikan syarat utama dalam
memilih pemimpin, maka Keizzahan Islam itu akan terserlah dalam
Pemerintahan Negara secara praktikal. Saidina Umar RA berkata: "Kita
adalah kaum yang diberi kemuliaan dengan Islam, maka sesiapa yang
mencari selain daripada Islam, Allah akan memberi kehinaan kepadanya."
Mauqaqis Gabenor Mesir mengakui kehebatan kepimpinan Islam apabila
melihat keperibadian tentera Amru bin Al Ash yang diutus kepadanya : "
Demi Tuhan, kalau demikian sikap mereka, walaupun gunung menghalang
cita-cita, namun mereka tetap dapat meruntuhkannya juga. Sesungguhnya
tidak ada sesiapapun yang sanggup berhadapan dengan kaum yang
sedemikian."
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud, "Pemimpin yang paling
baik ialah mereka yang datang menemui para Ulama` dan Ulama` yang paling
jahat ialah mereka yang datang menemui para Pemimpin (ulama`pengampu
pimpinan)." (maksud hadis)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan